علمی و پزشکیمطالب برتر

معرفی توپ ورزشی و بررسی انواع مدل توپ 2023

توپ، یک شی کروی یا بیضوی برای پرتاب، زدن یا پایان دادن در ورزش‌ها و بازی‌های مختلف است. توپ در قدیمی‌ترین ادبیات ثبت شده ذکر شده و در برخی از قدیمی‌ترین نمایش‌های گرافیکی بازی نقش داشته است. این یکی از قدیمی‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان شناخته شده است.

توپ می‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود؛ چرم، لاستیک و مواد سنتی به عنوان معمولی‌ترین‌ها در دوران مدرن هستند. با این حال، توپ‌های ساخته شده از مواد بومی، به ویژه از بخش‌های حیوانات، یک زمانی معمول بودند. به عنوان مثال، در آمریکای جنوبی، برای فوتبال توپی به نام کالاکا از پاشنه‌ی یک البتروس ساخته می‌شد که باد می‌شد و با پرهای اردک پر شده و دوخته می‌شد.

تاریخچه توپ ورزشی

برخی از نوعی بازی توپ در مونومانت‌های قدیمی مصری نمایش داده شده است. حتی در میان رومیان که از ورزش‌های مشارکتی نفرت داشتند، بازی با توپ بسیار محبوب بود. حمام‌های رومی مکان‌هایی را برای بازی با توپ اختصاص می‌دادند و بسیاری از آقایان در ویلای خصوصی خود زمین‌های توپ‌بازی داشتند. توپ باستانی رومی معمولاً از تکه‌های چرم دوخته شده با هم و پر از مواد مختلف ساخته می‌شد.

در بسیاری از بازی‌های اولیه، توپ به سادگی بین افراد گروه پرتاب می‌شد، اما بازی‌های تیمی و رقابت‌های ورزشی نیز در میان یونانیان باستان وجود داشتند. بازی‌های توپ به ویژه در اسپارتا محبوب بودند. یکی از بازی‌های یونان باستان به نام اپیسکیروس دو تیم با تعداد اعضا یکسان را درگیر می‌کرد. یک خط سفید بین آن‌ها کشیده می‌شد و در فاصله‌ای پشت هر تیم، خط دیگری نشان‌گذاری می‌شد. بازی متشکل از پرتاب و بازگرداندن توپ بود تا زمانی که یکی از تیم‌ها نهایتاً به عقب خط خود فشار داده می‌شد. بازی با توپ همچنین در اروپای غربی با قدمت بسیاری داشت.

5 نوع توپ رایج در سال 2023

همانطور که مهارت‌های مورد نیاز در بازی‌هایی که فقط از توپ استفاده می‌کنند، و به خصوص در بازی‌هایی که از ابزارهای مختلفی برای ضربه زدن به توپ استفاده می‌شود، توسعه یافت و بهبود یافت، توپ‌ها هم تخصصی شدند و به گونه‌های مختلف ساخته می‌شدند. وزن و دور توپ‌ها در گذر زمان تغییر کرده است، زیرا سایر تجهیزات و قوانین ورزش‌های مختلف نیز برای افزایش جذابیت برای تماشاگران تغییر کرده‌اند. با هم 5 مدل توپ پرکاربرد در سال 2023 را بررسی خواهیم کرد.

توپ فوتبال
توپ فوتبال گرد است، با چرم یا مواد دیگر مناسب پوشیده شده و باد می‌شود؛ باید دور آن بین 27 تا 27.5 اینچ (68 تا 70 سانتی‌متر) و وزنش بین 14.5 تا 16 اونس (410 تا 450 گرم) باشد. یک بازی 90 دقیقه طول می‌کشد و به دو نیمه تقسیم می‌شود؛ وقفه‌ی نیمه‌ی بازی 15 دقیقه است. استفاده از فناوری خطوط گل در بازی مدرن رایج شده است. بنابراین، همه توپ‌های رسمی باید یکی از علامت‌های کیفیت فهرست شده را داشته باشند اگر فناوری یکپارچه‌سازی شده باشد.

اگر توپ دچار خرابی شود، اقدام اول توسط داور مسابقه، متوقف کردن بازی خواهد بود.
مسابقه با استفاده از یک توپ جایگزین دوباره آغاز می‌شود. به طور معمول، داور رسمی توپ جدید را در همان نقطه‌ای که توپ اصلی خراب شده بود پرتاب می‌کند. اگر توپ در حین اجرای ضربه پنالتی دچار خرابی شود، ضربه پنالتی دوباره اجرا می‌شود. همان قاعده برای ضربه‌های از علامت پنالتی به جلو اعمال می‌شود. در هر صورت، توپ فوتبال نباید بدون مجوز کامل داور در طول مسابقه تغییر یابد.

توپ والیبال
توپ والیبال سالنی سفید رنگ است، اما ممکن است دارای رنگهای دیگری هم باشد. اغلب از چرم ساخته می‌شود و دارای 8 یا 16 پنل است. توپ رسمی والیبال وزنی بین 9.2 تا 9.9 اونس دارد و دور آن بین 25.5 تا 26.5 اینچ است. توپ استاندارد فشار هوایی 4.3 تا 4.6 پوند در اینچ مربع دارد. توپ والیبال جوانان کمی کوچکتر است. توپ‌های والیبال ساحلی کمی بزرگتر هستند، وزن مشابه دارند، اما فشار هوای کمتری دارند.

والیبال یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان امروزی است. این ورزش در اواخر قرن نوزدهم ایجاد شد و از آن زمان تاکنون توپ، مرکزی اساسی از بازی بوده است. یادگیری چگونگی حرکت و کنترل توپ، هدف اصلی هر بازیکن است. استفاده از توپ، چیزی است که بازیکنان ممکن است یک عمر برای فراگیری آن صرف کنند که باعث بخشی چالش‌برانگیز و لذت‌بخش‌ترین بازی می‌شود.
توپ بسکتبال
توپ بسکتبال، توپی است که برای بازی بسکتبال استفاده می‌شود و شکل کروی دارد. ابعاد و وزن آن بسته به سطح دسته بازیکنان متغیر است. اندازه‌های استاندارد برای بازیکنان کوچک حدود 56 سانتیمتر و برای بازیکنان حرفه‌ای معمولاً بین 73 تا 76 سانتیمتر است. بسکتبال در سال 1891 توسط جیمز نیسمیت به وجود آمد.

این رشته به دلیل نیاز به یک ورزش برای تمرین در فصل‌های زمستان بوجود آمد. در ابتدا از یک توپ فوتبال برای بازی استفاده می‌شد. اولین توپ بسکتبال پس از درخواست نیسمیت از آلبرت گودویل اسپالدینگ در انتهای قرن نوزدهم ساخته شد. اولین توپ با تکه‌های چرمی که با گوت چسبانده شده بود، طراحی شد که در آن دوران متداول بود.

بین سال‌های 1967 و 1976 توپی سه رنگ توسط انجمن بسکتبال آمریکا استفاده شد، این طراحی هنوز در مسابقات سه امتیازی NBA دیده می‌شود. در بسکتبال، دو تیم با پنج نفر هرکدام در هر تیم، در یک میدان مستطیلی، معمولاً در داخل سالن‌ها، به بازی می‌پردازند. هر تیم سعی می‌کند با پرتاب توپ از طریق حلقه افقی بلند و شبکه‌ای که سبد نامیده می‌شود امتیاز کسب کند. بسکتبال، تنها ورزش اصلی کاملاً آمریکایی است که توسط جیمز نیسمیت، معلم تربیت بدنی در مدرسه آموزشی بین‌المللی مردان جوان مسیحی در اسپرینگفیلد، ماساچوست اختراع شد.
توپ فوتسال

توپ فوتسال توپی با کمترین ارتفاع جهت وجود توپ‌های فوتبال روی زمین و کوچک‌تر از یک توپ عادی فوتبال است. ویژگی‌های توپ فوتسال به‌طور خاص برای توسعه مهارت‌ها طراحی شده‌اند. وقتی توپ فوتسال از طریق یک پاس خوب دریافت می‌شود، تقریباً به پاچه چسبیده به نظر می‌رسد.

این امر باعث افزایش اعتماد بنفس بسیاری در فضاهای تنگ می‌شود که در آن‌ها پاس‌های سریع به طور مکرر صورت می‌گیرد. جالب است که همان ویژگی‌ای که توپ را آسان برای دریافت می‌کند، باعث می‌شود تا ضربه زدن آن دشوارتر شود. توپ فوتسال به تدریج پاس تنبل را حذف می‌کند. بازیکنان به سرعت با ارزش‌های خم کردن زانو، چرخاندن کمر و با قدرت ضربه زدن به توپ آشنا می‌شوند تا آن را پرتاب کنند. لمس‌های تکراری روی توپ در نهایت حرکتی را تولید می‌کند که وقتی به فضای باز با توپ با ارتفاع بالا منتقل می‌شود، به پاسی قوی‌تر و به مراتب بلندتری منتج می‌شود که برای زمین بزرگ مناسب است.

توپ هندبال

توپ‌های هندبال در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و استفاده از اندازه صحیح توپ، هم به حداکثر رساندن لذت و هم بهبود عملکرد بازیکنان کمک می‌کند. استفاده از یک توپ بیشتر به عنوان مثال ممکن است اگر شما اندازه و قدرت لازم برای گرفتن، دستکاری و پرتاب کردن آن را نداشته باشید، می‌تواند ناخوشایند باشد. تمرین با یک توپ با اندازه استاندارد برای جنسیت،سن شما همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های یادگرفته شده در تمرینات را مستقیماً به بازی‌های رقابتی منتقل کنید.

دو شکل اصلی هندبال تیمی با تفاوت در تعداد بازیکنان و ابعاد زمین متفاوت هستند. توپ مورد استفاده در هر دو نوع هندبال به اندازه 58–60 سانتیمتر در دور، وزن آن بین 425 تا 475 گرم است؛ زنان و بازیکنان جوان از یک توپ کوچک‌تر استفاده می‌کنند. برای بازی هفت نفره که معمولاً در داخل سالن انجام می‌شود، زمین 40 متر درازا و 20 متر عرض دارد. برای بازی 11 نفره که معمولاً در فضای باز انجام می‌شود، مساحت بازی 90 تا 110 متر و 55 تا 65 متر عرض دارد.

سخن پایانی

مهارت‌های مورد نیاز در بازی‌هایی که فقط توپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، و به‌طور خاص در بازی‌هایی که شامل استفاده از ابزارهای مختلف برای ضرب آن است، پیشرفت کرد و بهبود یافت، توپ‌ها تخصصی شدند و در انواع متعددی ساخته شدند. وزن و محیط توپ‌ها در طول سال‌ها تغییر کرده است، همانطور که تجهیزات و قوانین دیگر ورزش‌های فردی نیز به منظور افزایش جذابیت برای تماشاگران تغییر کرده‌اند. از این مطلب که با بخشی از منابع سایت آذین بلاگ و بیتوته آماده شده بود، استفاده برده باشید.

دکمه بازگشت به بالا