عمومیمطالب برتر

چنانچه نمره داوطلب در ترمیم معدل کمتر از نمره قبلی شود تکلیف به چه صورت است؟

در این مقاله ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ بررسی شده و شرایط، زمان و هزینه شرکت در ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی کنکور ارائه شده

شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری 1402

تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتایج کنکور صرفا برای دارندگان مدرک دیپلم از سال 84 به بعد اعمال می شود. بنابراین آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را از این سال به بعد کسب کرده اند، می توانند معدل خود را ترمیم کنند مثلا در درس ریاضی و مسئله محیط دایره را جواب بدهند. طرح ترمیم معدل در کنکور سراسری 1402 نیز اجرا می شود. این طرح در مجلس به تصویب رسیده و داوطلبان مجاز به شرکت در طرح ترمیم معدل، می توانند در سه نوبت امتحانات نهایی خرداد، دی و یا شهریور شرکت کنند.

در نظر داشته باشید مشاوران سامانه مشاوره تحصیلی هیوا آماده هستند تا به تمام سوالات شما درباره ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور سراسری پاسخ دهند. شما می توانید با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با مشاوران حرفه ای این مرکز در ارتباط باشید. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و دنبال کردن صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از آخرین اخبار و تغییرات این حوزه مطلع گردید.

ترمیم معدل دانشگاه آزاد | ترمیم معدل دیپلم برای خارج از کشور

داوطلبان می بایست تمام دروسی که قصد دارند، نمراتشان را ترمیم نمایند، در امتحانات یکی از نوبت های خرداد، شهریور و یا دی شرکت کنند. به این معنی که نمی توانند به طور مثال یکی از دروس را دی ماه و درس دیگری را خرداد ماه امتحان دهند.

  • متقاضیان شرکت در امتحانات نهایی ترمیم می بایست بین 30 تا 45 روز پیش از امتحانات به مدارس بزرگسالان منطقه خود مراجعه کرده و در امتحانات ترمیم ثبت نام به عمل آورند.
  • تمامی افراد با نمره کمتر از 20 می توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و همچنین فرصت بهبود نمرات امتحانات نهایی به همه افراد 1 بار داده می شود.
  • داوطلبانی که دیپلم خود را پیش از سال 84 دریافت کرده اند، نمی توانند از ترمیم معدل استفاده کنند.
  • دانش آموزان و داوطلبان می توانند نسبت به ترمیم نمره در تمامی دروسی که به صورت نهایی برگزار شده، شرکت کنند و از لحاظ تعداد دروس هیچ محدودیتی ندارند.
  • داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم می توانند علاوه بر دروس نهایی سال سوم دبیرستان، نمرات دروسی را که در پیش دانشگاهی به صورت نهایی برگزار شده، ترمیم کنند.
  • از شرایط مهم شرکت در این طرح، داشتن مدرک دیپلم می باشد، بنابراین افرادی که هنوز مدرک دیپلم نگرفته اند و یا درسی از سال دهم یا یازدهم را پاس نکرده اند، مجاز به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم نمی باشند.
  • نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ترمیم، تاثیری بر روی معدل دیپلم شما نخواهد داشت. این نمرات برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی موثر است.
  • ممکن است داوطلبی در امتحان ترمیم، نمره ای کمتر از نمره قبلی خود کسب کند، در این صورت جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا از بین دو نمره داوطلب، بالاترین نمره برای وی لحاظ خواهد شد.
  • شرکت در این امتحانات هزینه ای را نیز در بر دارد، مبلغ قابل پرداخت جهت شرکت در امتحان هر درس نهایی در سال گذشته حدود 20 هزار تومان بود که باتوجه به منطقه زندگی داوطلبان قابل تغییر می باشد.
  • در امتحانات نهایی ترمیم نیز دو دسته سوال برای نظام آموزشی قدیم و جدید طراحی می شود.

بخون :با توجه به بیان شدن مسئله  و جایگزین شدن پذیرش با سوابق تحصیلی در دانشگاه ها، اهمیت بیشتری یافته است. بنابراین دانش آموزان و داوطلبانی که از معدل خوبی برخوردار نیستند، بهتر است از این فرصت برای ترمیم معدل خود استفاده کنند. در سال جاری 85 درصد ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق پذیرش تکمیل شد که این موضوع به خودی خود نشان دهنده اهمیت معدل قابل قبول دیپلم برای ادامه تحصیل در دانشگاه می باشد

به فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (از سال ۸۴ به بعد) و دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (از سال 91 به بعد  اجازه داده می‌شود، تا در صورتی که نمرات خوبی در امتحانات نهایی خود بدست نیاورده اند، بتوانند خود را انجام دهند. به عبارت دیگر در امتحانات نهایی دروس انتخابی خود شرکت نمایند، تا نمره های خود را با ترمیم معدل ارتقا داده و با روحیه بهتری در کنکور سراسری شرکت کنند.

با شرکت در طرح ترمیم معدل داوطلب هیچ ضرری نخواهد کرد زیرا اگر در امتحان ترمیم معدل، نمره بالاتری را کسب نکرده و نمره شما از بار اول هم کمتر شود خوشبختانه سازمان سنجش نمره بالاتر را برای شما لحاظ می کند.

ترمیم معدل تنها مختص است و نمراتی را که در ترمیم معدل جبران می کنید در کارنامه کتبی دیپلم شما اصلاح نمی گردد و آموزش پرورش در هنگام ثبت نام در کنکور نمرات جدیدی که کسب کردید را به صورت سیستماتیک ارسال خواهد کرد. همچنین، محدودیتی در تعداد دروسی که برای ترمیم معدل تصمیم به شرکت دارید وجود ندارد.

برای اطلاع از میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ توصیه می شود داوطلبان با مطالعه مقاله زیر از جزئیات تاثیر معدل در کنکور سراسری اطلاعات لازم را کسب نمایند.

هزینه و زمان ثبت نام ترمیم معدل 1402

ثبت نام ترمیم معدل معمولا یک ماه قبل از امتحانات نهایی آغاز می شود​. ترمیم معدل مانند ، در هر سه نوبت امتحانات نهایی خرداد، شهریور و دی ماه برگزار می گردد. همچنین، هر فردی فقط یکبار می تواند در ترمیم معدل شرکت کند و هیچ محدودیتی در انتخاب تعداد دروس در نوبتی که شرکت می کند وجود ندارد.

محل ثبت نام برای ترمیم معدل و یا معدل کلی، مدارس دولتی بزرگسالان است و بعد از ثبت نام در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. دانش آموزان ثبت نام ترمیم معدل خود را باید در منطقه ای انجام دهند که امتحانات نهایی آن ها در آن منطقه بر گزار شده است. متقاضیان ترمیم معدل در نظر داشته باشند بابت برگزاری امتحان مجدد برای کسانی که دیپلم خود را اخذ کرده اند، برای هر درس مبلغی بابت چاپ و تصحیح اوراق از دانش آموزان دریافت می شود که این مبلغ برای هر درس در چند سال گذشته تقریبا 20 هزار تومان بود.

به محض مشخص شدن هزینه ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ اطلاع رسانی های لازم در این قسمت صورت می گیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا