عمومیمطالب برتر

چگونه اینورتر را تنظیم کنیم؟

بنابراین، وقتی موتوری با سرعت و تعداد دور بالا داریم، می‌توانیم با کمک یک اینورتر کنترل دور موتور، دور موتور را کنترل کنیم. در واقع از درایوهای اینورتر صنعتی یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم و کنترل دور موتورهای الکتریکی در صنایع مختلف استفاده می شود.

اینورتر می تواند به آرامی دور موتور را از صفر به دور موتور نامی تغییر دهد. دور موتور زیر گاورنرها ممکن است درصد بیشتری نسبت به دور موتور نامی متفاوت باشد.

کاربردهای اینورتر کنترل کننده سرعت موتور

کنترلر دور موتور اینورتر قابل استفاده در صنایع مختلف کوچک و بزرگ می باشد. این شامل صنایعی مانند کامپیوتر، دستگاه های فکس، سیستم های گرمایش و سرمایش و صنایع پیچیده مکانیکی و الکترونیکی مانند ربات ها و غیره می شود.

این کنترلر می تواند موتور دستگاه را به صورت دستی یا خودکار روشن و خاموش کند. همچنین قابلیت حرکت موتور به عقب و جلو و یا تنظیم گشتاور در اینورتر را دارد.

با تنظیم دور موتور با اینورتر می توان موتور را از اضافه بار و آسیب محافظت کرد. همچنین در یک سروو سیستم یا کنترل کننده سرعت موتور با بازخورد موتورهای الکتریکی AC و DC می توان از درایوهای کنترل کننده سرعت موتور به طور بهینه استفاده کرد.

به طور خاص، کاربردهای مهم اینورترها را می توان برای تنظیم سرعت موتور در ماشین های CNC، محرک ها و قطعات آسانسور، تسمه نقاله، تزریق پلاستیک و غیره ذکر کرد.

تنظیم دور موتور با استفاده از استارت نرم

برای کنترل سرعت موتور گاهی از وسیله ای به نام سافت استارتر استفاده می شود که عملکرد آن شباهت زیادی به اینورتر دارد. این دستگاه ولتاژ ورودی سینوسی را در دو نیم سیکل مثبت و منفی کنترل می کند و با استفاده از این تابع می تواند سرعت موتور را تنظیم کند.

استارت های نرم می توانند مدارهای کنترلی دقیقی ایجاد کنند و همزمان تعداد زیادی موتور را در شیب های ملایم راه اندازی کنند. اگرچه سافت استارتر نمی تواند دور موتور را بیش از دور موتور نامی افزایش دهد.

مزایای تنظیم دور موتور با اینورتر

یکی از مهمترین جنبه های تنظیم دور موتور با اینورتر، توانایی کنترل زمان شروع یا توقف موتور است. با استفاده از این قابلیت می توانید به راحتی زمان روشن یا خاموش شدن موتور را تنظیم کرده و در نتیجه سرعت موتور را کنترل کنید. این زمان می تواند کمتر از دو دقیقه یا بیشتر از صد باشد.

با کمک قابلیت تنظیم دور موتور با اینورتر، موتور می تواند به آرامی و به صورت کنترل شده راه اندازی یا متوقف شود. در نتیجه مشکلات تنش در کوپلینگ ها در تمامی ابزارهای دوار متصل به یکدیگر بسیار کاهش می یابد. به همین ترتیب میزان اصطکاک و فرسایش در مفصل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

از طرفی با کمک کنترل کننده سرعت، روشن و خاموش شدن موتور ناگهانی نبوده و در شیب ملایم اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، اینورتر از ورود جریان و تکان دادن موتور هنگام راه اندازی یا توقف جلوگیری می کند.

این کار باعث افزایش طول عمر موتور الکتریکی و کاهش فرسودگی آن می شود. علاوه بر این، با تنظیم گشتاور در اینورتر می توان به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. در واقع مقدار جریان مورد نیاز برای راه اندازی موتور بسیار کاهش می یابد.

بنابراین جریان اغلب کمتر از زمان نامی موتور است. از دیگر مزایای تنظیم فرکانس چرخش موتور با اینورتر می توان به تولید محصول با بالاترین راندمان و ضایعات کمتر، افزایش طول عمر موتور الکتریکی، کاهش هزینه های مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری، و غیره.

برندهای معتبر اینورتر در بازار ایران

بسیاری از برندهای معتبر اینورتر در بازار داخلی موجود است که هر کدام از آنها دارای کیفیت و طول عمر بسیار بالایی هستند همچنین قیمت خرید اینورتر بسیار متفاوت است بنابراین برای خرید اینورتر باید معیارهای مختلفی مانند مورد انتظار خود را در نظر بگیرید. عملکرد و بودجه شما

برخی از برندهای معتبر اینورتر در بازار ایران عبارتند از:

اینورتر LS

اینورتر LS محصولی از یک شرکت مطرح در بازار با نام تجاری LG می باشد. دفتر مرکزی این شرکت در کره جنوبی قرار دارد. به همین ترتیب می توان گفت که اینورتر LS یکی از محصولات اتوماسیون شرکت LS تحت نظارت شرکت ال جی می باشد. اینورترهای LS به استانداردهای بین المللی اروپایی و آمریکایی دست یافته اند.

اینورتر تکو

یکی از اولین شرکت هایی که تنظیم سرعت موتور اینورتر را به دنیا معرفی کرد تکو بود. این شرکت در تایوان واقع شده است. تکو اولین اینورتر خود را با نام Teko Inverter راه اندازی کرد که در مدت کوتاهی به شهرت جهانی دست یافت و استانداردهای معروفی مانند CNS، AS، NEMA، IEC و غیره را کسب کرد.

اینورتر پنتاکس

یکی دیگر از تولید کنندگان اصلی مبدل های گشتاور اینورتر پنتاکس است. این شرکت در ایتالیا مستقر است و بسیاری از محصولات و تجهیزات صنعتی آن در ایران قرار دارد. در واقع این شرکت دارای نمایندگی انحصاری در ایران است که محصولات خود را تحت لیسانس پنتاکس ایتالیا تولید می کند.

مدار در ترانسفورماتور چگونه است؟

محصولات دیگری از بهترین و مورد اعتمادترین شرکت های دنیا در بازار ایران و سراسر جهان وجود دارد. این شرکت ها علاوه بر مبدل های فرکانس که سرعت موتور را کنترل می کنند، بهترین آسانسورها و درایوهای مورد نیاز در صنایع مختلف را نیز تولید می کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، شرکت های زیادی در دنیا در زمینه تولید اینورتر فعالیت می کنند که تنها تعداد کمی از آنها در ایران وجود دارند. یکی از بهترین برندهای اینورتر که می توان خرید کرد و قطعات و خدمات پس از فروش در شرایط فعلی کشور به راحتی در دسترس است، برند پنتاکس است.

زیرا این برند دارای نمایندگی انحصاری در ایران بوده و تمامی محصولات آن دارای لیسانس شرکت اصلی پنتاکس ایتالیا می باشد. در نهایت باید گفت که دستگاه های زیادی برای تنظیم گشتاور یا دور موتور طراحی و ساخته شده اند که دو مورد از مهمترین آنها اینورتر و گیربکس می باشد.

هر کدام از این کنترلرها دارای ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. بنابراین توصیه می کنیم هنگام انتخاب و خرید رگولاتور مورد نظر، نیازهای خود را به خوبی بشناسید و آنالیز کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله نحوه تنظیم دور موتور با استفاده از اینورتر را توضیح دادیم. همچنین به معرفی اینورتر و کاربردهای آن و بهترین برندهای اینورتر موجود در ایران پرداختیم. امیدواریم این مقاله به سوالات شما پاسخ خوبی داده باشد.

دکمه بازگشت به بالا